Aloitimme koneompelun. Aiheena on "kannan, kuljetan, säilytän, suojaan". Päätin tehdä tavallisen kassin, koska niitä tarvitsee aina. Oli mielenkiintoista ja hyödyllistä tutkia ensin erilaisia kasseja, ja miettiä, kuinka ne onkaan tehty.Oli myös hyvä kerrata sauman ja päärmeen periaatteet ja tekotavat. Muistan ala-asteelta, että opettaja aina kertoi meille suoraan työn, työvaiheet ja kaiken muunkin, eikä mitään tarvinnut miettiä itse. Hyvä että edes laukun kokoa mietimme itse. Meillähän nyt oli melko itseohjautuvaa koko laukun suunnittelun teko ja kankaan leikkaaminen, mutta tietenkin ala-asteella täytyy käydä kaikki tarkemmin läpi.
Aloimme suunnittelemaan omia kassejamme. Minä päädyin sellaiseen kassiin, jossa on kaksitaitteinen päärme ja suorakulmion muotoinen pohja. Mietin ensin myös taskua, mutta loppujen lopuksi en sitä haluakaan.
Suunnittelun aikana mietimme laukun mittoja. Päädyin miltei samanlaiseen kassiin kuin mitä oli esimerkkinä, mutta joitakin mittoja muutin. Kun olimme päättäneet mitat saumanvaroineen, niin oli aika merkitä kankaaseen leikattava kohta. Ennen leikkaamista olisi ala-asteella hyvä saada opettajalta hyväksyntä, ettei koko laukku mene pilalle tai ettei kangasta mene hukkaan.
Seuraavalla kerralla tutustuimme itse ompelukoneisiin. Koneompelu on minulle tuttua, joten ei tarvinnut kovin paljoa keskittyä siihen. Odotin vain koko ajan, että pääsisimme ompelemaan. Oppilaiden kanssa on mielestäni tärkeää, että jokaiselle heistä riittää oma kone ja oma ohjekirja. Täytyy myös opastaa ohjekirjan käyttöön ja itseohjautuvuuteen, sillä tavoin ei koko luokka huuda opettajaa yhtä aikaa. Etenkin lankojen laitossa ohjekirjasta löytyy hyvät ohjeet. Laitoimme ensin parin kanssa langat yhdessä, ja sitten siirryin omalle koneelle. Laitoin langat ja aloin ommella mallitilkulle. Opettaja auttoi pistonpituuden määrittämisessä.
Laukkua ommeltaessa ommeltiin ensin reunat siksakilla. Hulpioreunaa ei tarvinnut huolitella. Sen jälkeen reunat ommeltiin yhteen. Suunnitteluvaiheessa mietin 1 cm saumanvaraa, mutta tässä vaiheessa opettaja neuvoi paremman saumanvaran olevan 1,5-2 cm. Ompelin siis 1,5-2 cm välistä.
Tällä tunnilla ehdin myös silittää laukun reunat ja päärmeen. Lisäksi ehdin laittaa nuppineulat päärmeeseen. Teen siis kaksinkertaisen päärmeen, jotta reunasta tulisi nätimpi.
Opettaja näytti seuraavan kerran aluksi painamistekniikan. Olen joskus painanut niin omenalla, perunalla, sipulilla, kalvolla kuin seulallakin. Tutuin näistä on ehkäpä kalvolla painaminen. Se on mielestäni kätevä tekniikka, sillä samalla kalvolla voi painaa useamman kerran. Tämän jälkeen jatkoin päärmeen tekoa. Ompelin päärmeen kiinni niin ala- kuin yläreunastakin, sillä mielestäni siitä tulee sillä tavoin nätti. Tällä kerralla sain myös ommeltua hihnat ja kiinnitettyä toisen niistä paikoilleen.
Seuraavalla kerralla sain oman kassini valmiiksi, eli sain kiinnitettyä toisenkin hihnan sekä ommeltua pohjan. Opettaja näytti tunnin aluksi myös saumurin käyttöä, mutta itse en ehtinyt perehtyä siihen sen enempää.
muista opettaessa, ompelu:
-ohjekirjat esille, ei heti huudeta opettajaa avuksi
-ole huolellinen ompelussa, ei ole kiire
-silitä päärmeen jokainen kohta, samoin hihnat
-käytä nuppineuloja
-käytä paininjalkaa apuna ompelussa, siitä on helppo katsoa etäisyyttä
-muuta pistonpituutta tarvittaessa
-ompele ensin mallitilkulle, ettei tarvitse purkaa, jos pisto ei olekaan hyvännäköinen
-pyydä samassa vaiheessa olevalta toverilta apua.
-silitä päärmeen jokainen kohta, samoin hihnat
-käytä nuppineuloja
-käytä paininjalkaa apuna ompelussa, siitä on helppo katsoa etäisyyttä
-muuta pistonpituutta tarvittaessa
-ompele ensin mallitilkulle, ettei tarvitse purkaa, jos pisto ei olekaan hyvännäköinen
-pyydä samassa vaiheessa olevalta toverilta apua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti